Pelin tekeminen

Keskustelua peleihin liittyen. Pelikonsolit yms.
ismo500
Kanta-asiakas
Viestit: 138
Liittynyt: 2.7.2009 19:43
Paikkakunta: www.ismolaitela.com

Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja ismo500 »

Eli miten kannattaa tehä peli? (3D) Game Maker on surkea ja CoolBasic... Onko netissä ohjeita tai jaksatteko kertoa miten? Se olis vähän niinku Pihlajakatu 0.4-peli. En aio julkaista sitä missään, mutta haluan silti hyvän lopputuloksen.
Rambo
Kaikkien janoisten sankari
Kaikkien janoisten sankari
Viestit: 2238
Liittynyt: 19.3.2009 17:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Rambo »

Eipä pelin tekemisessä ole mitään helppoa tietä onneen jos laatua tavoittelee. Ohjelmointia vaan harjoittelemaan.

Basicilla pääsee hyvin alkuun. Coolbasic, Blitzbasic(Blitz3d) ja Darkbasic ovat kieliä, joita itse olen kokeillut. Coolbasic on hyvä valinta aloittelijalle, sen helpommaksi ei ohjelmointi oikeen enää tule. Blitz3d:stä pidän sen helpon 3d-ohjelmoitavuuden takia hyvänä, tosin sen käyttämä DirectX7 on jo auttamasti vanhentunut.

Onhan näitä Gamemakereita ja Games Factoryitä, mutta niillä kannattaa heittää vesilintua :)
Kuukauden Rambo-Ossi (8/2011)
ismo500
Kanta-asiakas
Viestit: 138
Liittynyt: 2.7.2009 19:43
Paikkakunta: www.ismolaitela.com

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja ismo500 »

Onko netissä selkeää ohjetta CoolBasiciin? Kokeilin nimittäin enkä tajunnut mitään... Olenko yksinkertaisesti tyhmä? Vai löytyykö vielä parempaa juttua
Rambo
Kaikkien janoisten sankari
Kaikkien janoisten sankari
Viestit: 2238
Liittynyt: 19.3.2009 17:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Rambo »

ismo500 kirjoitti:Onko netissä selkeää ohjetta CoolBasiciin? Kokeilin nimittäin enkä tajunnut mitään... Olenko yksinkertaisesti tyhmä? Vai löytyykö vielä parempaa juttua
Coolbasicissa on suomenkielinen ohjekirja selkeine esimerkkeineen. Sen lisäksi sillä on suhteellisen aktiivinen keskustelufoorumi osoitteessa Coolbasic.com. Sieltä löytyy kyllä ohjeita ja mallikoodipätkiä vaikka millaiseen peliin. Aikaa ohjelmoinnin aloittaminen vie. Jos nopeaa tulosta haluat, niin valitettavasti nuo "pelinteko-ohjelmat" ovat ainoa vaihtoehto.
Kuukauden Rambo-Ossi (8/2011)
Avatar
Luumupuu
Kanta-asiakas
Viestit: 201
Liittynyt: 9.7.2009 17:42

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Luumupuu »

Itse tässä väsään juuri Ismopeliä. En tiedä vielä milloin valmistuu:
Kuva

Itse käytän The Games Factory 2'sta. Sitä ennen olen käyttänyt Klick & Play'ta ja The Games Factory 1'stä. Kaikkihan nuista on melko köyhiä verrattuna oikeaan koodaukseen. Ihmisillä on yleensä se harhakuva että näillä saisi jotakin GTA'ta aikaiseksi, ei suinkaan. Jos jotakin suurempaa olet ajatellut niin opettele ihmeessä koodaamaan, Game Makerit sun muut Games Factoryt on vain tarkoitettu yksinkertaisille ja pienille peleille. Omasta Ismopelistänikin tulee semmoinen. Kyllähän tämäkin Games Factory tekee hommansa ja hyvin toimii kun ajattelee että ei tartte yhtään koodata, tarvitaan vaan hermoja ja loogista ajattelua. Joskus toki tämäkin ohjelma voi olla aika bitch. Käytit sitten kumpaa tapaa hyvänsä tehdä pelejä niin kannattaa opetella käyttämään Photoshoppia että saat hyvää jälkeä.
Hiiva
Viestit: 33
Liittynyt: 28.5.2009 14:58
Paikkakunta: Kotka

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Hiiva »

Luumupuu kirjoitti:Itse tässä väsään juuri Ismopeliä. En tiedä vielä milloin valmistuu:
Kuva

Itse käytän The Games Factory 2'sta. Sitä ennen olen käyttänyt Klick & Play'ta ja The Games Factory 1'stä. Kaikkihan nuista on melko köyhiä verrattuna oikeaan koodaukseen. Ihmisillä on yleensä se harhakuva että näillä saisi jotakin GTA'ta aikaiseksi, ei suinkaan. Jos jotakin suurempaa olet ajatellut niin opettele ihmeessä koodaamaan, Game Makerit sun muut Games Factoryt on vain tarkoitettu yksinkertaisille ja pienille peleille. Omasta Ismopelistänikin tulee semmoinen. Kyllähän tämäkin Games Factory tekee hommansa ja hyvin toimii kun ajattelee että ei tartte yhtään koodata, tarvitaan vaan hermoja ja loogista ajattelua. Joskus toki tämäkin ohjelma voi olla aika bitch. Käytit sitten kumpaa tapaa hyvänsä tehdä pelejä niin kannattaa opetella käyttämään Photoshoppia että saat hyvää jälkeä.
Vaikka kaikki peliteko-ohjelmat ovatkin todella surkeita, niin tuo näyttää jo aika hyvältä, jos olet texturoinut ja suunnitellut nuo kaikki itse tuossa kuvassa.

Ja olen itse tuossa Pihlajakatu -pelin tiimissä mallintanut ja teksturoinut muutamat talot tuohon peliin aikanaan. Pelin tekijällä on tosin nyt muita projekteja menossa (esim. Träkker). Tuokin peli on tehty koodaamalla, eikä mitään pelinteko-ohjelmia ole käytetty. Hän on suurimmaksi osaksi itse mallintanut ja texturoinut kaiken ja rakentanut pelin koodaamalla Delphiä.
ismo500
Kanta-asiakas
Viestit: 138
Liittynyt: 2.7.2009 19:43
Paikkakunta: www.ismolaitela.com

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja ismo500 »

Ajattelin tehä tasohyppelyn GameMakerilla. Onko linkkiä jossa on hyvät ohjeet tasohyppelyn tekemiseen? (Toisaalta Game Makerin Pro-versiolla voi tehdä 3d-pelejä, mutta laadusta ei sitten tiedä... 15e ei kyllä ole paha hinta)
Avatar
Argonnath
Kanta-asiakas
Viestit: 144
Liittynyt: 9.8.2009 00:02
Paikkakunta: Pihlajakatu

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Argonnath »

Sellanen systeemi on olemassa kuin RPG maker. Sillä voi siis tehdä roolipelejä. (grafiikat jotain zeldan tasoa)
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #15

Banaani päivässä pitää moderaattorin loitolla
LocoRoo
Kanta-asiakas
Viestit: 139
Liittynyt: 29.5.2009 15:39

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja LocoRoo »

Luumupuu kirjoitti:Itse tässä väsään juuri Ismopeliä. En tiedä vielä milloin valmistuu:
KUVA

Itse käytän The Games Factory 2'sta. Sitä ennen olen käyttänyt Klick & Play'ta ja The Games Factory 1'stä. Kaikkihan nuista on melko köyhiä verrattuna oikeaan koodaukseen. Ihmisillä on yleensä se harhakuva että näillä saisi jotakin GTA'ta aikaiseksi, ei suinkaan. Jos jotakin suurempaa olet ajatellut niin opettele ihmeessä koodaamaan, Game Makerit sun muut Games Factoryt on vain tarkoitettu yksinkertaisille ja pienille peleille. Omasta Ismopelistänikin tulee semmoinen. Kyllähän tämäkin Games Factory tekee hommansa ja hyvin toimii kun ajattelee että ei tartte yhtään koodata, tarvitaan vaan hermoja ja loogista ajattelua. Joskus toki tämäkin ohjelma voi olla aika bitch. Käytit sitten kumpaa tapaa hyvänsä tehdä pelejä niin kannattaa opetella käyttämään Photoshoppia että saat hyvää jälkeä.
Oletko ostanut TGF2:n vai warettanut? Jos olet warettanut, kannattaa saman tien warettaa Multimedia Fusion 2 sillä se on ihan samanlainen lukuunottamatta muutamaa parannusta.

Et sattuisi muuten apua tarvitsemaan? Olen aika haka Clickteamin ohjelmissa ja olen itsekin suunnitellut jonkin näköistä Laitelan suurta seikkailua.
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #18
Avatar
Luumupuu
Kanta-asiakas
Viestit: 201
Liittynyt: 9.7.2009 17:42

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Luumupuu »

LocoRoo kirjoitti:Oletko ostanut TGF2:n vai warettanut? Jos olet warettanut, kannattaa saman tien warettaa Multimedia Fusion 2 sillä se on ihan samanlainen lukuunottamatta muutamaa parannusta.

Et sattuisi muuten apua tarvitsemaan? Olen aika haka Clickteamin ohjelmissa ja olen itsekin suunnitellut jonkin näköistä Laitelan suurta seikkailua.
Warettanut, itse en ole jaksanut Multimedia Fusion 2'sta hankkia koska se ymmärtääkseni melkein samallainen TGF2'sen kanssa. TGF'stä on vähän enemmän kokemusta ja tavallaan The Games Factory 1'kin riittäisi jo tarpeisiini.

En ainakaan vielä, mutta pidetään mielessä. :) Olen itsekkin säätänyt Klick & Playn sekä TGF parissa jo ainakin 8 vuotta että kokemusta on. Ideoita otan kyllä aina vastaan, siis järkeviä semmoisia. :D Päivitetty kuva pelistä:
Kuva

Pelin alku on nyt semmoinen joka tapahtui oikeasti sarjassa että Taalasmaat jättää Ismon heidän himaansa kun he lähtevät sinne laivalle (tämä on siis videona). Ekassa kentässä pitäisi mennä noutamaan 10e minkä Seppo jätti Ismolle että hän voi käydä elokuvissa, sekä keittiöön mistä hän löytää kirjeen että haudanhoitomaksut on maksamatta (video). Tokassa kentässä Ismon pitäisi alkaa pöllimään näytä tavaroita. Tähän tarvitsisin joitakin ehdotuksia. Haluan että se pölliminen olisi haastellista että pistänkö jonkun aikarajan vai minkä?
Avatar
Argonnath
Kanta-asiakas
Viestit: 144
Liittynyt: 9.8.2009 00:02
Paikkakunta: Pihlajakatu

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Argonnath »

Vaikka sillen että jonkun tietyn ajan kuluessa joku tulee soittamaan ovikelloa ja se ei saa nähdä ismoa tavaroiden kanssa.... Mutta onko koko peli vain sepon tavaroiden varastamista?? Ismohan voisi käydä vaikka hirvimetsällä lassen kanssa. Ja hakata (pesäpallomailalla) stellansiin tulleita varkaita :D
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #15

Banaani päivässä pitää moderaattorin loitolla
Avatar
Luumukiisseli
VIP
VIP
Viestit: 3444
Liittynyt: 1.6.2009 20:11

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Luumukiisseli »

Hyvä idea tämä Ismo-peli, mutta toteutus on vaikeampaa. Voisi kyllä olla hyvä, että on jokin aikaraja tuossa kun Ismo kerää nuo kamat kokoon ja sitten ne pitäisi vielä saada kenenkään huomaamatta rapun kautta kellariin kuten salkkareissakin. Vai meneeköhän liian vaikeaksi toteuttaa.
Vaahtera Herrasmies -Klubin arvostettu jäsen

Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #9
Madin Faniclubin (#9) jäsen

Tästä se lähtee.
Avatar
Argonnath
Kanta-asiakas
Viestit: 144
Liittynyt: 9.8.2009 00:02
Paikkakunta: Pihlajakatu

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Argonnath »

Eikös kontrollit vois tota rapussa kuskaamista varten muuttaa super marioksi :D Eli sivulta päin ei ylhäältä. Tosin tiedän yhen hyvän nettipelin joka on ylhäältä kuvattu. (Etin linkin ja edittaan sen tähän)
Edit: http://www.bbc.co.uk/drama/lostworld/game/
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #15

Banaani päivässä pitää moderaattorin loitolla
Avatar
Luumupuu
Kanta-asiakas
Viestit: 201
Liittynyt: 9.7.2009 17:42

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Luumupuu »

Luumukiisseli kirjoitti:Hyvä idea tämä Ismo-peli, mutta toteutus on vaikeampaa. Voisi kyllä olla hyvä, että on jokin aikaraja tuossa kun Ismo kerää nuo kamat kokoon ja sitten ne pitäisi vielä saada kenenkään huomaamatta rapun kautta kellariin kuten salkkareissakin. Vai meneeköhän liian vaikeaksi toteuttaa.
Juuh, näin miä vähän aattelin. Ja sitten että se pitää lavastaa murroksi hajottamalla lukko. Ei tokikaan ole vaikea toteuttaa. Toteuttaminen ei loppupelissä ole hirveän vaikeaa, vaaditaan vaan hermoja, aikaa ja kärsivällisyyttä.
LocoRoo
Kanta-asiakas
Viestit: 139
Liittynyt: 29.5.2009 15:39

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja LocoRoo »

Argonnath kirjoitti:Eikös kontrollit vois tota rapussa kuskaamista varten muuttaa super marioksi :D Eli sivulta päin ei ylhäältä.
Tai sitten tekee sen Metal Gear-tyyliin (Ismon pitää sniikkiä huomaamatta sinne sun tänne).
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #18
Avatar
Argonnath
Kanta-asiakas
Viestit: 144
Liittynyt: 9.8.2009 00:02
Paikkakunta: Pihlajakatu

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Argonnath »

Noh helpoin tapa kai olla kun ottaa mallia tosta mun linkittämästä pelistä. (Jos pelissä pääse tarpeeksi pitkällee siinä voi ampua haulikolla jolloin hiirellä tähdätään)
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #15

Banaani päivässä pitää moderaattorin loitolla
ismo500
Kanta-asiakas
Viestit: 138
Liittynyt: 2.7.2009 19:43
Paikkakunta: www.ismolaitela.com

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja ismo500 »

Tässä pientä mainostusta: http://ismo500.nettisivu.org/pelit/

Ja hyvä ide tuo ismo-peli! Kerrothan kun se julkaistaan.
mirppi9
Viestit: 1
Liittynyt: 13.9.2009 11:06

Itesekkin Meinaisisin...

Viesti Kirjoittaja mirppi9 »

Meinaan itekki ehkä rueta tekemään jonkin sortin ismo peliä mutku en oikeen tiedä minkä tyylisen tekis :D

Ehdotuksia??? ??? ?
Avatar
Laitela
VIP
VIP
Viestit: 1194
Liittynyt: 27.5.2009 17:38

Re: Pelin tekeminen

Viesti Kirjoittaja Laitela »

Tai jos rapuissa liikkuis vaikka MUSTA MIES. Itte vihaan aikarajoja :)
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #25

'
Avatar
Kuosma
Kanta-asiakas
Viestit: 92
Liittynyt: 1.10.2009 11:13

Re: Itesekkin Meinaisisin...

Viesti Kirjoittaja Kuosma »

mirppi9 kirjoitti:Meinaan itekki ehkä rueta tekemään jonkin sortin ismo peliä mutku en oikeen tiedä minkä tyylisen tekis :D

Ehdotuksia??? ??? ?
Voi vittu älkää nyt edes viitsikö kysyä apua jonkun ismo pelin tekoon!

Ensiksi tarvitte ohjelmointikieli taitoa ja sitten graafikon taitoa, ellet tiimissä tee. Joten ei tule mitään salkkari pelien teostasi. Pian on salkkari mixit jo kulutettu juttu. joten kiire on.


Muutenkin youtube on tupaten täynnä paskoja ismo remixejä koska ismoilu on jo niin kulutettu juttu kun jo kaikki hemmetin jonnet ovat alkaneet paskamixejä tehdä.

En viitsi olla hirveä valittaja mutta tämä on karu totuus. :|
dulsul
Vastaa Viestiin