Portal

Keskustelua peleihin liittyen. Pelikonsolit yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
FistHitter
Kanta-asiakas
Viestit: 168
Liittynyt: 17.8.2009 20:47

Portal

Viesti Kirjoittaja FistHitter »

Portal on Valven kehittämä peli , jossa pitää kahden "tele"portin avulla ratkoa pulmia . Itse ostin pari kuukautta sitten ja pelaaminen on hauskaa .

Wikipediasta Tietoa :
Portal on kolmiulotteinen ja ensimmäisen persoonan näkökulmasta nähty pulmapeli, jossa pelaajan kuuluu ratkaista erilaisia haasteita päästäkseen etenemään peliympäristöissä. Pelimekaniikassa keskeinen rooli on ”Aperture Science Handheld Portal Device 04” -nimisellä laitteella, jonka avulla pelaaja pystyy tekemään portaalin, jossa on sekä fyysinen että visuaalinen yhteys kahteen eri paikkaan. Pelaaja kykenee siirtämään portaalien kautta esineitä ja itsensä. Pelaaja pystyy vain kahden portaalin tekemiseen samanaikaisesti. Hän voi päättää, tekeekö hän sinisen vai oranssin portaalin. Tällöin vanhempi samanvärinen portaali poistuu. Muuta merkitystä portalin värillä ei ole. Pelaaja pystyy myös liikuttamaan haasteiden ratkaisemiseen tarkoitettuja kuutioita, mutta koekammioiden energiavallien seurauksena pelaaja ei pysty liikuttamaan niitä muihin peliympäristöihin. Energiavallien läpi käveleminen myös sulkee pelaajan muodostamat portaalit.

Portaalit hyödyntävät pelin fysiikanmallinnusta, joten liikesuunnan muuttumisesta huolimatta portaalista kulkenut pelaaja tai esine säilyttää liikemääränsä, liike-energiansa ja pyörimismääränsä; esimerkiksi jos pelaaja hyppää korkealta tasanteelta portaaliin, hän poistuu toisesta portaalista pudotuksessa saadulla nopeudella. Fysiikanmallinnus mahdollistaa pelaajalle sen, että hän pystyy laukaisemaan itsensä kuilujen ylitse sekä pystysuorassa että vaakasuorassa asennossa. Portaaleilla pystyy myös luomaan fysiikan lakien kannalta mahdottomia tilanteita; esimerkiksi jos pelaaja luo kattoon ja lattiaan portaalin ja hyppää siihen, hän putoaa alas portaalien läpi loputtomasti. Pelaaja myös pystyy näkemään portaalien kautta ”peilikuvan” pelihahmostaan Chell Johnsonista, joka ei puhu kertaakaan koko pelin aikana, ja ääntelee vain kun esine putoaa hänen päähänsä. Portaaleja ei kuitenkaan pysty muodostamaan seinien kulmiin tai muihin epätasaisiin pintoihin ,eikä lasiin tai rautaan.

Vaikka Portalin juoni sijoittuu yhdysvaltalaisen Aperture Science -tiedeyhtiön tutkimuslaitoksen tiloihin, pelaajahahmon ohella pelin ainoa hahmo on GLaDOS-niminen tekoäly (Ellen McLain), joka pelin alussa esittelee pelaajalle pelimekaniikan alkeita. GLaDOS myös kommentoi koekammioiden haasteita omituisilla lausahduksilla, joihin kriitikoiden kehuma pelin huumori pohjautuu. Pelin edetessä GLaDOS kuitenkin muuttuu epämiellyttävämmäksi hahmoksi, ja peliympäristön tunnelma vaihtuu ahdistavaksi ja painostavaksi. Portal on jo nyt saanut kulttipelin maineen, sillä se on ensimmäisiä FPS-pelejä joka on puzzlepainotteinen.
"Juonipaljastus":
Aperture Sciencen elämyskeskus on Black Mesan kanssa kilpaileva tiedelaitos. GLaDOS alkoi myrkyttää Aperture Sciencen laitosta hermostomyrkyllä, ja henkilökunta asentaa siihen moraaliytimen joka estää myrkyn vapautumista. Kukaan ei kuitenkaan sen jälkeen uskaltanut jäädä paikalle. Chell Jonhnson herää omasta lukituskammiostaan sikeästä GLaDOSin ohjaamasta unesta, ja GLaDOS päättää ottaa hänet testattavaksi.

Myöhemmin Chell Johnson herää Aperture Sciencen elämyskeskuksessa, vankilahuoneen kaltaisessa huoneessa. Heti herättyään hän kuulee GLaDOS:n (Genetic Lifeform and Disc Operating System) puhuvan hänelle. Pian Chell päästetään portaalin läpi tutkimaan elämyskeskusta. Chellin tulee suorittaa sarja testejä, jotka suoritettuaan hänelle tarjoillaan kakkua. Muutaman kokeen jälkeen testit muuttuvat yhä vaarallisemmiksi, sillä jotkut huoneet ovat täynnä tappavaa nestettä, energiapellettejä, sekä söpöjä tykkirobotteja. Lisäksi näyttää siltä, että Chell on ainoa elävä ihminen koko laitoksessa, sillä ainoat viitteet muihin ihmisiin ovat Apua!, Täällä päin ja Kakku on huijausta! -graffitit. Combine Overwikin mukaan ainoat ihmiset ennen pelaajahahmoa on ollut työntekijät ja Rat Manikisi kutsuttu testihenkilö. Chell saa ensin vain sinisiä portaaleja ampuvan aseen, mutta pelin edetässä hän saa myös täyden tehon portaaliaseen. Eräässä vaiheessa peliä Chell saa seurakseen raskaan apukuution (The Weighted Companion Cube), joka tosin pitää lopulta polttaa. Viimeisen kammion jälkeen GLaDOS väittää pelaajan saavan kakkunsa, mutta yllättäen Chell ajautuu kohti liekkejä. Chell onnistuu pakenemaan ja löytää GLaDOS:n. GLaDOS on aikovinaan antaa tälle lahjan, mutta tapahtuu virhe, ja GLaDos:ssista irtoaa tärkeä osa, jonka Chell heittää portaalin välityksellä älykkääseen hätäpolttouuniin. GLaDOS kertoo saaneensa selville sen olleen moraaliydin, jonka polttaminen rikkoi turvajärjestelmän, joka esti GLaDOSia käynnistämästä hermomyrkyn vapauttamista laitoksen sisäilmaan ja käynnistämään sen oman ohjuspuolustuksen. Chell käyttää ohjuksia ja portaaleita irrottaakseen loput GLaDOS:n ytimet. GLaDOS kertoo, että Jos tietäisit mitä ulkopuolella tapahtuu, jäisit mieluummin tänne. En tiedä mitä ulkopuolella tapahtuu. Tiedän vain, että olen, meidän ja ulkopuolen välissä. Tai, olin. Chell heittää loputkin GLaDOS:n ytimet tuleen, jolloin GLaDOS tuhoutuu ja molemmat sinkoutuvat ulos. Lopputeksteissä kuullaan GLaDOS:in laulama laulu ”Still Alive”, josta voi päätellä ettei se tuhoutunut kokonaan.
Suosittelen kaikille Puzzleista innoistuneille :)
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #22
Avatar
Joonis
Kanta-asiakas
Viestit: 318
Liittynyt: 3.6.2009 23:45
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Joonis »

On kyllä aivan mahtava peli. :D
Kolme kertaa olen mennyt läpi sekä tarinan että haasteet.
Rambo-Ossi Faniklubin jäsen #14 & Madin Fanclubin (#37) jäsen
http://www.youtube.com/user/joonis93
http://www.youtube.com/user/JonKiviDi
Avatar
Superhero572
Kanta-asiakas
Viestit: 82
Liittynyt: 6.10.2009 17:31
Paikkakunta: Kuopio

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Superhero572 »

Joonis kirjoitti:On kyllä aivan mahtava peli. :D
Kolme kertaa olen mennyt läpi sekä tarinan että haasteet.
Ei voi muuta sanoa itse olen läpi päässyt 2 kertaa :)
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #28
Avatar
FistHitter
Kanta-asiakas
Viestit: 168
Liittynyt: 17.8.2009 20:47

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja FistHitter »

Superhero572 kirjoitti:
Joonis kirjoitti:On kyllä aivan mahtava peli. :D
Kolme kertaa olen mennyt läpi sekä tarinan että haasteet.
Ei voi muuta sanoa itse olen läpi päässyt 2 kertaa :)
Ehkä vähän liian helppo peli oli minulle , vaikka katoinki walktroughia vähäsen vikas chamberissa :D , mutta pelaamista riittää ,kun netistä laitailee uusia testejä :)
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #22
Lihapullamies
VIP
VIP
Viestit: 576
Liittynyt: 9.8.2009 12:15

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Lihapullamies »

No boksilla on tullut pelattua, Orange Boxin mukanahan tuon sai.
Ei sitä loputtomiin jaksa, mutta ihan kiva.
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #4
Avatar
Joonas
VIP
VIP
Viestit: 1612
Liittynyt: 5.8.2009 19:29
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Joonas »

Näyttää mielenkiintoiselta. Pitäisi jossain vaiheessa ostaa tuo Orange Box, niin saisi edullisesti useamman pelin.
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #11.
Avatar
Superhero572
Kanta-asiakas
Viestit: 82
Liittynyt: 6.10.2009 17:31
Paikkakunta: Kuopio

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Superhero572 »

Tiesittekö että portaalin voi mennä läpi myös "noclipillä?"
Itse en kyllä sitä ole käyttänyt paljoa testasin kerran...
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #28
Avatar
EDYSTERi
Viestit: 4
Liittynyt: 22.8.2009 20:29

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja EDYSTERi »

http://www.portalprelude.com/
Suosittelen kaikille Portalista tykänneille. Kokonaa uus tarina ja haastavammat kentät.
Avatar
Enigma
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3656
Liittynyt: 22.8.2009 17:51

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Pari vuotta sitten tuli hankittua tämä The Orange Boxin yhteydessä. Erinomainen ja varsin omaperäinen peli. Ainoana miinuksena lyhyt kesto.
"Sopimus ja sopimus... Haasta mut oikeuteen sen sopimukses kanssa ja juristia ei tarvii todellakaan ettii kaukaa!"
Avatar
Enigma
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3656
Liittynyt: 22.8.2009 17:51

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Portal on nyt ladattavissa maksutta Steam-palvelun kautta aina 24. päivään asti.
"Sopimus ja sopimus... Haasta mut oikeuteen sen sopimukses kanssa ja juristia ei tarvii todellakaan ettii kaukaa!"
Avatar
Joonas
VIP
VIP
Viestit: 1612
Liittynyt: 5.8.2009 19:29
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Portal

Viesti Kirjoittaja Joonas »

Giniristi kirjoitti:Portal on nyt ladattavissa maksutta Steam-palvelun kautta aina 24. päivään asti.
Kiitti vinkistä! Lataukseen meni.
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #11.
Vastaa Viestiin