Suomen kieli tuhoutuu?

Jos muut kategoriat eivät sovi, on tämä oikea paikka. Ei Salkkari-keskustelua tänne!
Avatar
Turska
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3468
Liittynyt: 21.8.2009 19:05

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Turska »

Kappas. 95% oikein :ylos: Äikkä onkin ollut aina yksi lempiaineistani koulussa. Ja nyt en tiiä pitääkö mun kirjottaa puhekieltä vai ei? Itseäni ärsyttää muiden kirjoitusvirheet ja niistä aina huomautankin, omissa teksteissä kirjoitusvirheettömyyteen pyrinkin ja virheet nopeasti huomaan (toivottavasti tää ei nyt ole täynnä typoja).
We are sistas, we stand together ♥
Turksa, JAPP, Burnis

Ulmate Love: Ropin Huud ♥
tepuu
Viestit: 28
Liittynyt: 3.3.2010 18:31

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja tepuu »

Sain 70% oikein. Itseäni ei nettikielessä häiritse niin hirveästi yhdyssanavirheet, paitsi sellaiset todella selkeät, kuten palo mies. Enemmän häiritsee jos pilkkusääntöjä ei osaa ollenkaan tai kirjoittaa,ettei jätä väliä ton pilkun jälkeen. Tai sitten ei laita sitä pilkkua ollenkaan ja sit pitää arvuutella et mitähän henkilö tarkoitti kun ilman pilkkua ja pilkun kanssa lauseessa voi olla eri merkitys.

Ja kuten joku jo sanoikin, kieli elää ja niin pitääkin. En usko suomen kielellä olevan hätää, koska puhujia kuitenkin riittää ja on ihan ymmärrettävää että lainasanoja kehittyy koko ajan yhä enemmän kieleemme, kuitenkin ne on väännetty usein suomalaiseen muotoon, jotta niitä voi taivuttaa. Kuka/Ketä-sanan käytöstä sen verran että itse käytän sitä puhekielessä toisinaan väärin. Mutta toisaalta tungen myös sellai sanaa kohtiin, joihin se ei oikeastaan sopisi.
Ikimono
Viestit: 48
Liittynyt: 26.5.2009 22:12

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Ikimono »

Sain 70% oikein, täytyy tässä samalla mainita että suomi ei ole äidinkieleni joten ihan ok tulos minun mielestäni (:
Larry
VIP
VIP
Viestit: 2700
Liittynyt: 29.10.2009 17:23

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Larry »

Eeeeks 60% oikein testista :pesis:
Nyt pitää alkaa harjottelee yhdyssanoja :D
nonnu11
Kanta-asiakas
Viestit: 255
Liittynyt: 21.8.2009 22:10

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja nonnu11 »

No ite sain 75% oikein. No mutta siis ite ainaki yritän sillain kirjottaa tänne foorumille mahdollisimman virheettömästi ja niin että muut ymmärtäis mua. Vaikka en taidakkaan ihan oikeaa kirjakieltä tänne kirjottaa. : )))
Avatar
Japp
VIP
VIP
Viestit: 3229
Liittynyt: 24.1.2010 14:36

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Japp »

sain vaan 70% testistä :nick:
mutta tänne kirjoittaessani koitan kirjoittaa sillee kivasti mut jotku ei kuulemma ymmärrä joskus :| ja en kyl kovin paljoa kielioppiasioita katsele :)
mut kyl mä koulussa osaan kirjottaa melko virheettömästi, korkeintaan pari kielioppivirhettä yleensä, joskus ei yhtään. ja kielenhuollon kokeet menee hyvin.
Suomi-Japp-Suomi
Leona Rambo Ekku Iivo Oiva

We are sistas, we stand together ♥
Turksa, Japp, Burnis
Avatar
dottis
VIP
VIP
Viestit: 675
Liittynyt: 28.5.2009 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja dottis »

Itse sain 85% oikein. :) ihan ok, olis voinu mennä paremminkin.
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #20
Hohoo
Kanta-asiakas
Viestit: 183
Liittynyt: 8.7.2009 20:24

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Hohoo »

ruotsi on paras :²D ja englanti
Viimeksi muokannut Hohoo, 23.9.2011 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Burnis
VIP
VIP
Viestit: 3027
Liittynyt: 16.7.2009 01:00

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Burnis »

Teinpäs tuon testin uudestaan vastaten ihan vaan siten kuin itse ensisijaisesti kirjoittaisin. Ja tulihan sieltä hyvä tulos, 100 % oikein.
IsmoLaitela Goes Eurovision 2015. Stay tuned!

We are sistas, we stand together
Turksa, Japp, Burnis
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja fakki »

Itse sain tuosta testistä 75% oikein ekalla yrittämällä. Itseäni häiritsee vähän, jos jonkun viesti on aivan täynnä virheitä, esim. yhdyssana virheet ja jos ei oo yhtään pilkkua. Mutta ei kuitenkaan kaikki virheet, kunhan se teksti on päällepäin luettavaa, eikä ne virheet tule niin vahvasti siitä tekstistä esiin.

Koulussa noita käsitellään aika hyvin, mutta kyllä sielläkin mennään aivan äärimmäisyyksiin, joilla ei tee loppujenlopuksi yhtään mitään, esimerkiksi just kaikki ihmeimmät verbi-taivutukset ja nimet niille.
Avatar
R1ku
VIP
VIP
Viestit: 888
Liittynyt: 12.5.2009 18:11

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja R1ku »

Luulin olevani yhdyssanoissa selvästi keskimääräistä parempi, mutta ainakin tämän foorumin käyttäjiin verrattuna olen alempaa keskitasoa :D Oma tulokseni oli 75 %
Avatar
Ropin Huud
VIP
VIP
Viestit: 694
Liittynyt: 29.3.2011 15:05

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Ropin Huud »

Jiihaa! 95 % oikein. :ropsu:
Kuukauden sherwoodilainen 8/2011
Eiks naiset sitä paitsi sano aina, että ne pukeutuu vaan itseään varten?
Nojoo sanoo sanoo. Valetta koko juttu.

Sisters♥
doora
Kanta-asiakas
Viestit: 149
Liittynyt: 23.6.2010 19:08

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja doora »

Sait 90% yhdyssanoista oikein.

Yllättävän hyvin :D
Larry
VIP
VIP
Viestit: 2700
Liittynyt: 29.10.2009 17:23

Re: Suomen kieli tuhoutuu?

Viesti Kirjoittaja Larry »

100% oikein :)
Vastaa Viestiin