Salkkareiden tuotantotiimin taso

Salkkareista yleisesti TV-tahtiin. Juonipaljastukset kuuluvat eri kategoriaan, ei niitä tänne. Kirjaudu foorumille nähdäksesi alueen juonipaljastuksille ja spekulaatioille.
Vastaa Viestiin
Avatar
Torsti
Valvoja
Valvoja
Viestit: 931
Liittynyt: 23.8.2009 17:02

Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Mitä mieltä olette Salkkareiden käsikirjoittajien, ohjaajien, kuvaajien, leikkaajien, tuottajien yms. tasosta?

Aihe tuli mieleeni, kun mietin, kuinka vaikeaa on käsikirjoittaa reilun 20 minuutin jaksoja. Jos jotain akuuttia juonikuviota ei käsitellä, fanit raivostuvat, muttei saa silti junnata ja niin päin pois.

Itse en ole kovin tyytyväinen visuaalisesti: kovin kekseliäitä kuvakulmia tai muita ratkaisuja ei löydy, ja leikkaus on välillä onnetonta (näyttää kuin hahmo olisi juuri sanomassa jotakin ja tilanne vaihtuu).

Pallo on sulla nyt!
Kasipalloturnausten 2011 ja 2012 voittaja

Jaettu 1. sija asiallisuudessa talvigaalassa 2010
3. sija aktiivisuudessa talvigaalassa 2010
1. sija kekseliäisyydessä talvigaalassa 2010
Avatar
Burnis
VIP
VIP
Viestit: 3027
Liittynyt: 16.7.2009 01:00

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Burnis »

Torsti kirjoitti: Itse en ole kovin tyytyväinen visuaalisesti: kovin kekseliäitä kuvakulmia tai muita ratkaisuja ei löydy
Jos nyt näin tiistai-illan kunniaksi pureudun vähän tähän lisää. :)

Ihan sama asia on minulla käynyt monta kertaa. Juuri näiden kuvakulmien käytössä havaitsee sen, että
a) sarjaa kuvataan monikamerajärjestelmällä eli kaikki kamerat kuvaavat yhtä aikaa (leikkaus tehdään siis suoraan kuvaustilanteessa); vrt. yhdellä kameralla kuvatut sarjat, joissa kuvataan erikseen jokaisesta suunnasta ja vasta leikkauspöydällä tehdään muutokset
b) sarjaa kuvataan hirveällä kiireellä, aikaa mihinkään ylimääräisiin virityksiin ei ole. Vaikka onhan näitäkin nähty, esim. vuoden 2010 alussa nähdyssä jaksossa oli rakennettu erikseen kohtausta varten Isben asuntoon olohuoneen pitkä seinä, jota normaalisti ei siinä oikeasti ole. Sehän oli heti tyylikkäämpää, kun oli uusia kuvakulmia. Mutta aikataulu on se, mikä ratkaisee.
IsmoLaitela Goes Eurovision 2015. Stay tuned!

We are sistas, we stand together
Turksa, Japp, Burnis
allas
VIP
VIP
Viestit: 2432
Liittynyt: 25.5.2009 16:06

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja allas »

Aivan häikäisevää.
Avatar
Luumupuu
Kanta-asiakas
Viestit: 201
Liittynyt: 9.7.2009 17:42

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Luumupuu »

Juuh, elikkä itse voisin myös hieman avautua.

Olen tässä nyt jo jonkinaikaa katsonut Dexteriä, yritän saada sarjaa kiinni ja sehän kuuluu näihin suosittuihin ja "kunnollisiin" sarjoihin. Se on huvittavaa kuinka helvetin ison kontrastin se luo kun katsoo pari Dexteriä putkeen ja sen jälkeen päivän Salkkarit. Ihan eri maailmoista. Todellakin ymmärtää miksi Salkkareita sanotaan TV-sarjojen pohjakuonaksi. Ainoa asia joka sarjoja yhdistää on tämä 23,97fps framerate jonka Salkkarit ottivat käyttöön jokinaika sitten. Se ei siltikään tee siitä kunnollista. Jo pelkällä editoinnilla saisi niin paljon enemmän aikaa ja tasoa jos heillä olisi vain aikaa, esim:

Tiettyjä Salkkarinormeja rikotaan: ohjelma joka ei ole koskaan käyttänyt jaettua ruutua 10 vuoden aikana ei todellakaan pitäisi tehdä sitä. Onko siellä ollut taas joku kesätyölläinen jolla ei ole mitään hajua TV-ohjelman tekemisestä? Toinen on sitten nämä surkuhupaisat flashbackit. Ne ovat pelkästään jo itsessään naurettavia, mutta jos niitä käytetään, pitäisi olla jotkut säännöt: jos jonkun flashbäckissä kaikuu ääni ja kuva on pehmennetty niin ei se saa olla toisen henkilöiden flashbackissä erillainen. Tajuatte varmaan mitä meinaan.

Salkkareiden käsikirjoituskin loppupelissä on melko hirveää. Samat kaavat toistuvat, henkilöt tekevät heidän persoona vastaan olevia juttuja ja se antaa niin keinotekoisen maun (tehdään vain näin että juoni etenisi).

Kyllä tässä olen ajatellut että voisi Salkkareiden katsomisen lopettaa, tosin tekisi mieli jakaa tämä kokoelma jonka omaan ihmisten kanssa ensin.
Flessu
Viestit: 41
Liittynyt: 2.9.2010 19:23

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Flessu »

Salkkareiden nykyinen hohdokkuushan perustuu (ainakin omasta mielestäni) nimenomaan sille tahattomalle komiikalle. Mitäs sitä turhaan hankkimaan kunnollisia näyttelijöitä, käyttämään aikaa ohjaamiseen tai näpertelemään kuvakulmien kanssa, kun katsojia kuitenkin riittää. Näyttelijöillekin ainoana kriteerinä vaikuttaisi olevan ulkonäkö. Huonot näyttelytaidot ovat ennemminkin bonus kuin miinus Salkkareissa. :P
Matilda
Kanta-asiakas
Viestit: 517
Liittynyt: 8.1.2011 23:40

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Matilda »

Mitä nyt joskus studion katto vilkkuu tai jotain ovia maagisesti ilmaantuu, mutta ei se mua kauheasti häiritse koska ei Salkkarit olis Salkkarit jos kaikki pelais täydellisesti ;) Huono editointi on vaan osa Salkkareiden imagoa!
Jumpe
Kanta-asiakas
Viestit: 135
Liittynyt: 28.9.2009 21:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Jumpe »

Kyllähän Salkkareita on aina työstetty melko maltillisella budjetilla, mikä on näkynyt ehkä kamalimmin näyttelijöiden tasossa mutta myös lavasteissa yms tasossa. Jaksoja myös purkitetaan todella nopealla tahdilla. En tiedä miten nämä sarjojen kuvaukset ja kohtausten harjoittelut yleensä menevät mutta Salkkareissa vaikutetaan kuvaavan pätkät ns. ygösellä, eikä pienien virheiden anneta haitata. Tiedätte mitä tarkoitan? Ja kyllä, käsikirjoituskin on ajoittain melkoista spedeilyä, ja juoni ei ole verrattavissa millään tavalla todellisuuteen, aikatauluista puhumattakaan. Mutta onko Salkkareiden tarkoitus vastata todellista elämää? Vastaus on Ei. Ja eikös salkkarit ole edelleen hyvin suosittu kotimainen sarja? Itseänikin pännii välillä nämä kässäritiimin "viisaudet" mutta tehdään sitä mistä kansa tykkää! Ja nythän kansa tykkää, joten miksi mitään pitäisi muuttaa? Katsojalukujen tarvitsisi romahtaa totaallisesti, että käsikirjoittavat heräisivät todellisuuteen.
Avatar
Hole
VIP
VIP
Viestit: 936
Liittynyt: 7.9.2010 20:01
Paikkakunta: Atlantis

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Hole »

En huomannut tälle sopivampaakaan paikkaa joten laitetaan tänne, kun käsikirjoitukseen liittyy. Eli minua on alkanut häiritsemään, kun Liisan/Pirkon ja Helenan välillä ei ole tapahtunut mitään. Se kohtaus, jossa Helena ihasteli Pirkon kenkiä ja niitä kenkiä oikein vielä erikseen kuvattiin viittasi nimittäin mielestäni vahvasti siihen, että tästä kuullaan vielä myöhemmin. Eihän tuommoisia asioita yleensä noin tarkasti kuvata ja huomautella. Kuitenkin se on nyt jätetty huomiotta. Ajattelin kuitenkin, että tämä kenkäkohtaus liittyisi siihen kun Ismo siellä Liisan hotelilla huomasi Liisalla olevan kengät jalassa. Mutta en sitten tiedä.

Onko muuten olemassa täällä Salatut Elämät puolella sellaista yleistä juoneen liittyvää keskustelua? En itse ainakaan ole huomannut. Sinne olisi hyvä laittaa juuri tämmöiset pienet asiat, eikä tarvitsisi perustaa uutta ketjua jokaiselle mietteelle. Nettitahtiin osion spoiler/juonipaljastus ketjuhan on juuri tämmöinen.
oksat pois

Vaahtera Herrasmies Klubin arvostettu jäsen
Larry
VIP
VIP
Viestit: 2700
Liittynyt: 29.10.2009 17:23

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Larry »

Tällä hetkellä taso on niin alhainen kun vaan voi olla :pesis: :pesis: :pesis: :alas: :alas: :alas: :alas:
Sarjaa seurataan tälläkin hetkellä vain sen takia että se on joskus 3 vuotta sitten ollut vielä ''hyvä''!
Nykyään siinä pyöritään vaan kaiken maailman heppatalleilla ja surraan ku hepalla on jalka kipeenä voi nyyhky :(
MiroHolm
VIP
VIP
Viestit: 2420
Liittynyt: 6.6.2009 08:12

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja MiroHolm »

Mä oon kai sitten tylsä, kun mun mielestä tää nykyinen taso ei ole lainkaan tylsä, on ollut paljon tylsempikin.
Jaettu 2. sija innokkain käyttäjä-kategoriassa talvigaalassa 2010

Salkkariblogini: http://salatutelamat.pointblog.fi/
Avatar
Laitela
VIP
VIP
Viestit: 1194
Liittynyt: 27.5.2009 17:38

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Laitela »

Samaa mieltä onhan se ollut tylsempikin mutta ei se silti nyt parhaimmillaankaan ole siinä keskivaiheilla. Tylsin jakso salkkareissa oli omasta mielestä 2007-2008 ennen kentaurin räjähdystä jolloin ei tapahtunu oikein mitään.
Osteri-Ossi Faniklubin jäsen #25

'
Avatar
Hole
VIP
VIP
Viestit: 936
Liittynyt: 7.9.2010 20:01
Paikkakunta: Atlantis

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja Hole »

On kyllä ollut tylsempi aikaisemmin, mutta eipä nyt missään jännittävyyden ja huimien juonenkänteiden huipussakaan mennä. Mutta näyttelyn taso on nyt kyllä huonointa pitkiin aikoihin. Ja teinien puhe on niin epäuskottavaa. Kun niistä yritetään tehdä niin "cooleja".
oksat pois

Vaahtera Herrasmies Klubin arvostettu jäsen
ismo500
Kanta-asiakas
Viestit: 138
Liittynyt: 2.7.2009 19:43
Paikkakunta: www.ismolaitela.com

Re: Salkkareiden tuotantotiimin taso

Viesti Kirjoittaja ismo500 »

Salkkarit on sentään jotenkin realistista, kun vertaa Kauniisiin ja Rohkeisiin: http://www.katsomo.fi/?progId=78106#startAt=0:06:08
http://www.katsomo.fi/?progId=78106#startAt=0:07:46
Vastaa Viestiin