Jolla

Jos muut kategoriat eivät sovi, on tämä oikea paikka. Ei Salkkari-keskustelua tänne!
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Kuva

Tekniset tiedot:

Näyttö: 4.5 Estrade display
Prosessori: kaksiydinprosessori
Muisti: Tallennustila 16 Gt, microSD
Kamera: 8 mpx, autofocus
Käyttöjärjestelmä: Sailfish


Mitäs porukka tästä kelaa, tuleeko tästä uusi hitti ja päihittääkö tää iphonet?

Itse oon tässä uuden puhelimen ostoa jo hetken aikaa pohtinut ja tää vempele on ihan varteenotettava, koska teknisiltä tiedoilta ihan iphonen veroinen ja hintakin suht halpa 400e ja ulkonäkökin on ihan jepa. Tuokin tosi jees, että jos katsoo jotain, niin siinä samalla voi kattoa faceviestin ja vastata siihen, ettei tarvi sulkea sitä videota tai ainakin niin ymmärsin.
Larry
VIP
VIP
Viestit: 2700
Liittynyt: 29.10.2009 17:23

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Larry »

fakki kirjoitti:päihittääkö tää iphonet?
Eip. Mahtaako tähän saada edes iOS 6? Tuskin :|
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Fooni kirjoitti:
fakki kirjoitti:päihittääkö tää iphonet?
Eip. Mahtaako tähän saada edes iOS 6? Tuskin :|
No ei kai nämä ala Applen käyttöjärjestelmää käyttämään :D
Avatar
Yarmo
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 3049
Liittynyt: 9.5.2009 21:41

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Yarmo »

Ihan kokeeksi voisi katsoa mitä ex-nokialaiset on saanut aikaan.
Et opi kokemuksen kautta mitään. Opit vain pohtimalla kokemuksia.
Larry
VIP
VIP
Viestit: 2700
Liittynyt: 29.10.2009 17:23

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Larry »

Yarmo kirjoitti:Ihan kokeeksi voisi katsoa mitä ex-nokialaiset on saanut aikaan.

Näin :ylos:
Vaikuttaa kyllä tissi mielenkiintoselta, ja varmaan päätyy jostain käytettynä ostoon :ylos:
Rambo
Kaikkien janoisten sankari
Kaikkien janoisten sankari
Viestit: 2238
Liittynyt: 19.3.2009 17:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Rambo »

Ihan tukeakseni olen jo aikaa sitten laittanut 100 euron ennakkomaksun menemään.
Kuukauden Rambo-Ossi (8/2011)
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Jolla-puhelin tulee myyntiin huomenna
http://www.iltalehti.fi/digi/2013121017816594_du.shtml
Avatar
Japp
VIP
VIP
Viestit: 3229
Liittynyt: 24.1.2010 14:36

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Japp »

Oh no
Suomi-Japp-Suomi
Leona Rambo Ekku Iivo Oiva

We are sistas, we stand together ♥
Turksa, Japp, Burnis
Rambo
Kaikkien janoisten sankari
Kaikkien janoisten sankari
Viestit: 2238
Liittynyt: 19.3.2009 17:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Rambo »

Lähetetty Jollasta.
Kuukauden Rambo-Ossi (8/2011)
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Nyt on tosiaan ollut Jolla käytössä noin viikon verran. Onhan tässä probleemia vielä, akunkesto on tässä hinnastossa selvästi surkein, videoita ei voi katsoa vaakatasossa ja sovelluskaupan valikoima on aika pieni. Wlanikaan ei vissiin pelitä vielä kunnolla, en ole aivan varma. Mutta moniajo ja eleet on kyllä erittäin kivat, nyt kun käyttää jonkun toisen puhelinta, niin pyyhkäilee vaan näyttöä, eikä se sitten tee mitään :D Erittäin yksinkertainen puhelin ja voit tehdä itse tästä millaisen haluat. Suosittelisin tosiaan niille, jotka haluavat kokeilla jotain uutta ja haluavat puhelimen olla yksinkertainen.
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Nyt noin puolen vuoden käyttökokemuksella voin sanoa, että aika paljon on sekä positiivista että negatiivista sanottavaa tästä puhelimesta. Aloitetaan nyt negatiivisista mietteistä, kun aina on kiva valittaa. Aivan aluksi akku oli aivan paska - piti tyyliin 2x päivässä latailla puhelinta, mutta onneksi tämä vika on nyt korjattu ja akku kestää mun käytössä jopa 2 päivää! Näin kesäisin voi hyvin venyä 3 päivään, jos en paljoa käytä. Akussa on myös muita vikoja, se on liian pieni tuohon akkukoteloon ja näin se irtoilee helposti ja kännykkä sammuilee ja menee uudestaan päälle. Noh tämä vika tuli korjattua sillä, että tungin jesaria sinne akun alle, ettei se pääse liikkumaan - nyt uptime aika jo 3 päivää. Onhan se harmi, että luuria pitää itse säädellä. Aluksi tuohon akun nopeaan tyhjenemiseen piti käyttää foliota apuna ja nyt kaatumisongelmaan jesaria.

Sovellusvalikoima on Jollan omissa edelleen hyvin pieni - pelejä ei ole paljon paskaakaan ja sovelluksia joita on myös androidille on aika vähän Jollan omassa kaupassa. Noh onhan tähänkin löydetty niksejä ja Jollan ulkopuolisista sovelluskaupoista saa kaikki samat sovellukset kuin applen ja samsungin puhelimiin. Samasta paikasta kuin saisi niin olisi kuitenkin paljon kätevämpää, kuten esimerkiksi android-puhelimissa näin voi tehdä.

Edelleen myös videoiden katsominen koko ruudulla ei mun mielestä ole mahdollista ainakaan ilman jotain niksejä. En katso kuitenkaan videoita Jollalla, niin en ole jaksanut edes miettiä tätä. Kuvahymiöt ei myöskään toimi ainakaan ilman niksejä, joten sekin on vähän ärsyttävää.

Ohjelmistopäivityksiä tulee kuitenkin tiuhaan tahtiin ja niissä on hyvinkin paljon tarvittavia korjauksia tehtynä. Apua saa myös ongelmiin, kunhan osaa oikeasta paikasta pyytää.

Positiivista Jolla on ehdottomasti uusi käyttötapa, turhat roskat on pois ja voit tehdä puhelimesta sellaisen kuin itse haluat, onhan Jolla myös ulkoasullisesti tyylikäs ja yksinkertainen ja helppo käyttää, hyvä akunkesto ja muutenkin ihan käyttökelpoinen puhelin. Harmittavaa kyllä tuo, että itse maksoin tästä 399e ja nyt puhelinta saa jo 349e hinnalla, noh 50e se vaan on.

En kuitenkaan suosittele Jollan ostamista, ellei ole valmis näkemään vaivaa sen eteen, että puhelin toimisi hyvin. Ongelmia on ja laite on vielä keskeneräinen. Eli jos lähes täysin toimivaa kännykkää aiot ostella, niin Jolla ei ole sopivin vaihtoehto siihen.
pelkkä Ministeri
VIP
VIP
Viestit: 1557
Liittynyt: 21.8.2009 19:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja pelkkä Ministeri »

No mitä niin hyvää tässä kännykässä oikeastaan edes on (paitsi suomalaisuus) että tällänen kannattaisi hankkia normaalina androidin tai iphonen sijaan?
( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

pelkkä Ministeri kirjoitti:No mitä niin hyvää tässä kännykässä oikeastaan edes on (paitsi suomalaisuus) että tällänen kannattaisi hankkia normaalina androidin tai iphonen sijaan?
Käyttöjärjestelmiä on nyt huono alkaa vertailemaan, koska android-sailfish-iOS on kaikki erilaisia. iOS ja android ovat enemmän samantyylisiä kuin Sailfish, joten eiköhän tämä nyt ole lähinnä makukysymys sitten kummasta pitää enemmän. Sailfish on tosiaan erilainen käyttöjärjestelmä ja voisin sanoa androidia-iosia-sailfishiä käyttäneenä, että Sailfish on kaikista yksinkertaisin ja hyödyllisin. Hyvänä esimerkkinä toimii tosiaan tuo moniajo - voit olla netissä ja haluat katsoa vaikka kalenterista jonkun jutun, niin voit pyyhkäistä netin etusivulle päälle ja etusivulta napata kalenterin auki ja näin molemmat sovellukset toimivat ja voit käyttää niitä, kun olet kalenterin tarkistanut - pyyhkäiset etusivulle ja suljet kalenterin ja jatkan netin katsomista.

Jollassa on myös android-tuki, joten voit käyttää android sovelluksia Jollassa sekä Jollan omia sovelluksia. App sovellukset ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla Jollassa.

Ulkonäkökin taitaa olla makukysymys, en itse osta puhelinta sen vuoksi minkä näköinen se on. Onhan Iphonet nyt hienoja ja mielestäni hienompia kuin Jolla, mutta kyllä Jolla mielestäni suurimman osan Android puhelimista päivittää.

Jolla jää pahasti jälkeen omassa sovelluksissaan verrattuna android ja iphoneihin, mutta eiköhän tämäkin asia tule korjaantumaan ja Jollan sovelluskauppa laajenee jatkuvasti. Perussovellukset on Jollassa mielestäni hyvin saatavilla, mutta pelejä jne. on aika huonosti Jollan omasta kaupasta. Tosiaan pienillä kikkailuilla saat kaikki pelit ja sovellukset, mitä haluat, mutta kuuluuko puhelimen toimia niin, että et voi hankkia sovelluksia puhelimen omasta sovelluskaupasta? Noh, en tiedä, mutta itse odotan kattavampaa sovelluskauppaa Jollaan. Jollassa on myös se etu, että kun ostat puhelimen, siinä ei ole niitä turhia roskasovelluksia, vaan joudut(SAAT) ladata itse herätyskellot ja kalenterit ja laskimet jne. tärkeä mitä tarvitset.

Hinta. Hinnalta Jolla on paljon halvempi kuin uudemmat Iphonet. Esim Jolla on Iphone 5 300 euroa halvempi puhelin, mutta niin on myös suurin osa android puhelimistakin, joten hinnassa Jolla voittaa Iphonet, mutta ei android puhelimia.

Valmiusaika. Jollassa on yksi parhaista akunkestoista. Jollan valmiusajaksi on ilmoitettu 500h, kun taas Iphone 5 on ilmoitettu vain 225h, LG Google Nexus 5 300h ja Samsungin toiminta-aikoja en nyt nopeasti katsottuna löytänyt, mutta uskon Jollan myös Samsungit voittavan.

Näyttö. Jollassa on 4,5 tuuman näyttö, joka on suurempi kuin Iphoneilla(Iphone5 4 tuumaa), mutta tuon hintaluokan android-puhelimet(Samsung Galaxy S4) on 5 tuuman näyttö.

Kamera. Kameralla Jolla(8mpix) taistelee samoissa Iphonejen kanssa, mutta Samsungit päihittää kyllä kameran tarkkuudessa molemmat reippaasti.

Muisti on Jollassa 16gt, joten siitä nyt voi jokainen päätellä onko se riittävä vai ei. Muistikorttipaikka kuitenkin Jollasta löytyy.

Puhelimen painossa Jolla taitaa hävitä suurimmalla osalle ainakin Iphone5 ja Galaxy S4, mutta eroa ei ole kuin 10-20g.

Siinä nytten jotain syitä ja vertailuja, miksi ostaa Jolla ennemmin kuin Iphone tai android-puhelin.
Siperiantiikeri
Kanta-asiakas
Viestit: 1254
Liittynyt: 10.10.2013 17:34

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Siperiantiikeri »

Kuinkas WhatsApp? Olen ajatellut ostaa uutta luuria tässä loppukesän-syksyn aikana ja nyt on sitten kaksi vaihtoehtoa iPhone tai Jolla. Jollan plussa on suomalaisuus. Ratkaisevin asia kumman valitsen on se saako Android-kaupoista Jollaan toimivan WhatsAppin. Muuten ei ole epäselvyyttä.
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Siperiantiikeri kirjoitti:Kuinkas WhatsApp? Olen ajatellut ostaa uutta luuria tässä loppukesän-syksyn aikana ja nyt on sitten kaksi vaihtoehtoa iPhone tai Jolla. Jollan plussa on suomalaisuus. Ratkaisevin asia kumman valitsen on se saako Android-kaupoista Jollaan toimivan WhatsAppin. Muuten ei ole epäselvyyttä.
Whatsapp toimii. Tosin Jollan omasta kaupasta sitä ei saa, mutta openrepos.net teet tunnukset - meet Jollalla tolle sivulle - lataan MitaKuuluu sovelluksen. Sama sovellus kuin Whatsapp toimii 100%, itse oon käyttäny tuota jo siitä asti, kun ostin Jollani. Ulkoasultaan tuo on vähän erilainen kuin entisessä android-puhelimessani, mutta niin on moni muukin sovellus, esimerkiksi facebook, mutta pääasia on kuitenkin se, että molemmat toimii ja ovat käyttökelpoisia.

En ole itse kokeillut saako tuon varsinaisen Whatsapp android sovelluksen Jollaan, esimerkiksi Google Playsta tai 1Mobile Marketista tai Yandexista, mutta ainakin Instagrammin ja muutaman pelin olen noista ladannut ja kaikki toimii kuten kuuluuksin. (Tällöin ne sovellukset ovat samanlaisia kuin android-puhelimissa ulkoasuaan myöten, jos siis lataat esim. 1mobile marketista)

Btw. Uptime teippailusäädön jälkeen nyt jo 8 päivää :ylos:
Siperiantiikeri
Kanta-asiakas
Viestit: 1254
Liittynyt: 10.10.2013 17:34

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Siperiantiikeri »

^Luin tuosta Android-WhatsAppista että on lähes käyttökelvoton Jollassa; ei löydä puhelimen yhteystietoja joten pysyt keskustelemaan vain niiden kanssa jotka ovat sinulle lähettäneet viestin ensin. Mutta onneksi on tuo Mitäkuuluu, se taisi ratkaista seuraavan puhelimeni. :ylos:
Avatar
Aaro/Eero
Kanta-asiakas
Viestit: 401
Liittynyt: 30.4.2012 19:38

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Aaro/Eero »

Laita mieluummin iPhone jos vaihtoehtona on vain Jolla. Toki löytyy tuohon hintaluokkaan paljon parempiakin Android luureja.

Esimerkiksi Motorola Moto G on aivan mahtava ja jos ostaa oikeasta paikasta niin 16 GB mallin saa alle 200 e. :)
Siperiantiikeri
Kanta-asiakas
Viestit: 1254
Liittynyt: 10.10.2013 17:34

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja Siperiantiikeri »

Androidiin en rahojani laita se on varma.

Jollaa ajattelin lähinnä suomalaisuuden takia ja olen aina tykännyt kokeilla kaikkea uutta.

Jos en pidä voinhan aina myydä pois ja ostaa sen iPhonen.
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Siperiantiikeri kirjoitti:^Luin tuosta Android-WhatsAppista että on lähes käyttökelvoton Jollassa; ei löydä puhelimen yhteystietoja joten pysyt keskustelemaan vain niiden kanssa jotka ovat sinulle lähettäneet viestin ensin. Mutta onneksi on tuo Mitäkuuluu, se taisi ratkaista seuraavan puhelimeni. :ylos:
Ok, ite käytän tota Mitakuuluu ja hyvin toimii.
Avatar
fakki
Kanta-asiakas
Viestit: 1561
Liittynyt: 3.6.2012 21:46
Paikkakunta: Kehä III ulkopuolella

Re: Jolla

Viesti Kirjoittaja fakki »

Jollalta huomattu tuotesijoittelua Salkkareissa, ainakin Monicalla ja Talella on Jollan luurit :ylos:
Vastaa Viestiin